Op de veilingsite Catawiki werden vandaag verschillende .amsterdam domeinnamen geveild. De verwachte opbrengst werd door Catawiki op 150.000 euro geschat. Dit bedrag werd niet behaald. Het overzicht van biedingen op de meest waardevolle domeinnaam, althans volgens de verkoper, was taxi.amsterdam toonde iets bijzonders, maar werd uiteindelijk niet verkocht.

taxi.amsterdamHet klinkt eenvoudig. Achteraf zeggen dat je het wel had verwacht. Maar zoals we al lang roepen, extensies zoals .amsterdam zullen nimmer de verkoopprijzen van de .nl domeinnaam benaderen. Daarvoor is onder andere de extensie te specifiek en zijn er eenvoudigweg teveel nieuwe extensies gekomen.
Natuurlijk zijn er best leuke combinaties te verzinnen met een .amsterdam domeinnaam. Maar dan hebben we het over de reguliere veelgebruikte keys die ook altijd als eerste bij iedere extensie worden geregistreerd. En niet vaak zonder winstoogmerk. Kennelijk heeft de beheerder van .amsterdam dat ook bedacht, gelet op de “premium” domeinnaamveiling op Catawiki.

De beheerder én verkoper, dotAmsterdam BV, heeft veel veelgebruikte keys daarom zelf gehouden en probeert deze middels een veilingsysteem aan de man te brengen. En dat is hedenavond jammerlijk mislukt. Het hoogste bedrag dat werd geboden was EUR 30.000,- voor de domeinnaam taxi.amsterdam. Het was een bijzonder biedingenverloop (zie afbeelding). Uiteindelijk had de verkoper de waarde van deze domeinnamen veel te hoog ingeschat en werd deze niet verkocht. Dat gold voor het gros van de domeinnamen. Weinig domeinnamen werden voor een opvallend bedrag verkocht. Of omdat het minimale bod (reserve price) niet werd geboden óf omdat er geen hoge biedingen werden uitgebracht.

Enkele van de weinige wel verkochte domeinnamenwaren festivals.amsterdam (€ 2.700,-) sandwich.amsterdam (€ 500,-),  lasergamen.amsterdam (€ 600,-), trouwlocatie.amsterdam (€ 3.800,-), chaephotels voor zelfs € 10.000,- en de veelbesproken zwartepiet.amsterdam voor € 40,-.